Säännöt‎ > ‎

Pelin säännöt

Konfliktit mallinnetaan peliohjeilla ja latekseilla.

Yleisiä


Off-game

Off-game on off-game, välttäkää sitä, tästä merkkinä nyrkki pään päällä (näkyy myös taaksepäin) tai se että toiminta tapahtuu off-game alueella

Hold

Hold! - huuto pysäyttää pelin. Kuullessasi jonkun huutavan tämän, pysähdyt VÄLITTÖMÄSTI paikoillesi (ellei pysähtyminen aiheuta selkeästi vaaratilannetta) ja huudat itsekin HOLD! Pelinjohto tulee selvittämään mitä tapahtuu ja huutaa “Peli jatkuu!” kun tilanne on selvä. Myös tämä huuto toistetaan.

Jokainen pelaaja on velvollinen huutamaan Hold! havaitessaan vaaratilanteen

Turvasana

Turvasana on “Turvasana” jota käytetään kun jokin pelitilanne on syystä tai toisesta epämiellyttävä. Jos pelaaja käyttää turvasanaa niin vastapelaaja ottaa etäisyyttä ja tilanne käydään läpi suullisesti


Valuutta


Rahakonversiot

Victoran rahayksikkö on punta (£). Punta jakaantuu 100 penniin. Arvoltaan penni on noin euron arvoinen ja punta on noin 100 euroa. Hanseburgin kultaraha, mitä käytetään joka puolella maailmaa, on arvoltaan 12 puntaa. Muillakin valtioilla on omat valuutat, mutta asioiden yksinkertaistamiseksi niitä ei käytetä pelissä.

Suuret rahamäärät ovat hahmoilla pankkitilillä. Pelissä on mahdollisuus kirjoittaa shekkejä, joilla voi siirtää rahaa pankkitililtä toisille. Pankkiiri Klara Pfenninger pystyy tarvittaessa tarkistamaan hahmojen luottotiedot shekin pätevyyden määrittämiseksi.

Peliin tulee myös käteistä, mutta sen proppaaminen on tällä hetkellä hieman auki vielä. Lisätietoa asiasta annetaan ennen peliä, ja pelinjohto tuo tarvittavat käteispropit pelipaikalle.


Huumausaineista


Oopiumi on tullut muotiin Victorassa ja se on suosittua nykyisissä yläluokan juhlissa. Sitä kuljetetaan lähinnä Crimsonista, ja sen myyminen, ostaminen ja käyttäminen on laillista Victorassa. Oopiumin vienti Crimsonista taas on laitonta.

Oopiumi on rauhoittava ja potentiaalisesti hallusinogeeninen huume. Se aiheuttaa uneliaisuutta, muistin heikkenemistä ja mahdollisesti näkö- tai kuulohallusinaatioita. Efektit toteutetaan eläytymällä. Jos hahmosi käyttää oopiumia, hänen efektiivinen taistelutasonsa laskee yhdellä mm. hidastuneen reaktiokyvyn vuoksi. Oopiumin vaikutus kestää pelissä n. 30 min. kertakäytön jälkeen.

Alkoholi vaikuttaa myös hahmon kykyyn toimia. Jos hahmo juo runsaasti alkoholia, toteutetaan efektit eläytymällä. Runsaan alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen laskee myös efektiivistä taistelutasoa yhdellä.


Anastus


Anastus

“Peliohje: Anastus” antaa viedä jotain sopivan kokoista ilman että kukaan huomaa*

*...ellei hahmolle ole erikseen mainittu että huomaa anastukset



Taistelusääntöjä


Suositelemme että taistelut käydään “suuremman draaman” periaatteella, eli kiinnostavasti ja näyttävästi silloin kun se tilanteeseen sopii. Voitte sopia yhdessä vastapelaajan kanssa taistelun tuloksen etukäteen, jos se helpottaa tilanteen pelaamista.

Ampuma aseet tyylillä: “Laukaus: ruumiinosa”. Hahmoihin maininta ampuma-aseiden käsittelytaidosta.

Hahmoilla taistelutasot skaalalla 0-5 +/- modifierit.

Ei asetta -1, ei vaikuta jos osaa taistella aseetta. Tämä lukee erikseen hahmossa.

Erityisen hyvä ase +1 taistelutasoon.

a = Et saa haittoja siitä että sinulla ei ole asetta koska olet automaton. Pystyt myös taistelemaan aseettomana melee aseita vastaan (esim torjumaan miekan).

Taistelutasoista

0 ei osaa
1 osaa alkeet
2 osaava taistelija
3 ammattilainen
4 mestaritaistelija
5 lähes yli-inhimillinen

Taisteluarvoja käytetään jos on kaksintaistelu (reilu tai epäreilu).

Jos tilanteessa on useampia taistelevia henkilöitä niin taistelu pelataan “käytetään järkeä” periaatteen mukaan. Taistelutasojen käyttäminen menee sekavaksi eikä kukaan saa kuitenkaan sanottua taisteluarvojaan.


Tuliasetaidot

Tuliasetaito 0
Et osaa käsitellä tuliaseita, etkä osu minne haluat. Peliohjelausahdus mallia: “Laukaus: Ohi”

Tuliasetaito 1
Osaat käsitellä tuliaseita jotenkin ja osut rauhallisessa tilanteessa kohteeseen, ei tiettyyn ruumiinosaan kohteessa, vaan randomilla johonkin. Peliohjelausahdus mallia “Laukaus: Dr.Johnnel”. Paniikki- ja taistelutilanteissa tarkkuus on heikompi. Peliohjelausahdus mallia: “Laukaus: Ohi”.

Tuliasetaito 2
Osaat käsitellä tuliaseita ammattimaisesti ja osut rauhallisessa tilanteessa erittäin tarkasti. Peliohjelausahdus mallia: “Laukaus: Dr. Johnnel vasen käsi”. Paniikki- tai taistelutilanteissa tarkkuus on heikompi mutta osut haluttuun kohteeseen. Peliohjelausahdus mallia “Laukaus: Dr. Johnnel”

Tuliasetaito 3
Osaat käsitellä tuliaseita täydellisesti ja osut täsmälleen haluttuun kohteeseen riippumatta tilanteesta. Peliohjelausahdus mallia: “Laukaus: Dr.Johnnel vasen silmä”.

Kivunsietokyky


Kivunsietokyky 0
Ensimmäisestä haavasta pyörtyy.

Kivunsietokyky 1
Lyönnit ja pienet osumat voi ottaa vastaan, isompi viilto tai luodinreikä niin pyörtyy.

Kivunsietokyky 2
Yhden isomman viiltohaavan tai luodin ottaa vielä vastaan, toinen rajoilla, kolmannesta viimeistään maihin.

Kivunsietokyky 3
Niin kauan kun ei tule vakavia vammoja niin antaa palaa (aka päähän tai tosi pahasti torsoon).

Kivunsietokyky a
Olet automatoni. Et tunne kipua. Et pyörry mistään vammoista. Jos sinut hakataan kokonaan palasiksi tai torsosi rikotaan, menet toimintakyvyttömäksi kunnes sinut korjataan.



Muita sääntöjä


Seksi propataan pelissä yhteisellä hartiahieronnalla ja eläytymisellä.