Maailma



Klikkaamalla kuvaa saat isomman kartan.

SteamJazz-pelit sijoittuvat Erthairin fiktionaaliseen maailmaan. Erthair on kehitystasoltaan lähellä viktoriaanisten aikojen Eurooppaa, sillä erotuksella että kellopeliteknologia, höyryvoima ja alkemia näyttelevät selvästi suurempaa osaa. Nämä teknologian alueet ovat kehittyneet niin pitkälle, että niillä voidaan toteuttaa sellaisia asioita, jotka ovat vielä meidän nykypäivän maailmassammekin scifiä. Erthairissa ei vielä ole valjastettu sähköä, vaan suurin osa asioista toimii höyryllä, kaasulla ja vahvoilla jousilla. Erthairissa vallitsevat pääosin samat fysiikan lait kuin meidän maailmassamme, eikä siellä ole magiaa. Oikeastaan ainoan poikkeuksen tähän muodostavat Kuiskivat Kristallit, joilla voidaan tietynlaisilla liikeradoilla ja alkeemisin keinoin saada aikaan tavallisia luonnonlakeja rikkovia ilmiöitä.


Erthairin päämanner on suunnilleen Euraasian kokoinen alue, joka on jakautunut kuuteen valtioon. Maailmassa on myös muita mantereita, joita tutkimusretkien myötä on löydetty ja tutkittu, mutta ne eivät useimpien erthairilaisten päivittäiseen elämään pahemmin vaikuta. Valtiot ovat viktoriaanista Englantia muistuttava feodaalinen Victora, militaristinen Wulffgart, pitkälle kehittynyttä muinaista Egyptiä muistuttava Kheiman, itämainen Crimson Empire, kauppavaltio Hanseburg ja orastavan demokratian kehto Free Islands.

Alunperin Erthairin historiassa maailman kansoitti yksi älyllinen rotu - ihmiset. Ihmiset ovat edelleenkin selkeä valtarotu Erthairissa, ja suurimmassa osassa maailmaa voi lähinnä törmätä ihmisiin. Poliittiset ja kaupalliset valta-asemat niinikään kuuluvat ihmisille. Ihmisten lisäksi Erthairissa on mutantteja, ihmisistä mutatoituneita humanoideja jotka ovat kuitenkin jo selvästi eroavaisia tästä valtapopulaatiosta. Mutaatioita on tapahtunut ajan kuluessa sekä luontaisten mutageenien ansiosta että ihmisten aiheuttamina alkeemisten tapaturmien sekä muun muassa armeijan tekemien kokeiden vuoksi. Useimmat ihmiset yhä syrjivät mutantteja, vaikka heitä ei pidetäkään enää tarujen hirviöinä kuten aiemmin. Automatonit ovat sen sijaan ihmisten rakentamia mekaanisia olentoja, joista monet on rakennettu hyvin ihmismäisiksi. Älykkyysratastojen avulla automatonit kykenevät suorittamaan lähes mitä tahansa tehtäviä, joita varten ihmiset ovat niitä tarvinneetkin. Huhutaan jopa, että kehittyneimmät automatonit olisivat saattaneet saavuttaa tunteet ja vapaan tahdon, mutta kukapa sitä uskoisi todeksi.

Erthairissa eletään tällä hetkellä kylmän sodan aikaa, kun Wulffgartin ja Victoran välinen 80-vuotinen sota loppui epävakaaseen rauhaan 16 vuotta sitten. Pinnallisesti valtiot solmivat diplomaattisuhteita ja kauppasuhteita, mutta pinnan alla tehdään sotateknologisia valmisteluja ja vakoiluoperaatioita muiden valtioiden alueelle.

Tunnettuja henkilöitä


Nämä henkilöt ovat Erthairin silmäätekeviä, jotka kaikki tuntevat, elleivät ole eläneet täysin perämetsässä koko elämäänsä.

Kuningas Charles III

Charles III on Victoran kuningas, joka astui valtaan isänsä kuoltua 22 vuotta sitten. Hän meni samana vuonna naimisiin kuningatar Katherinen kanssa. Charles III on pidetty hallitsija, joka tunnetaan hyvänä puhujana ja oikeudenmukaisena miehenä. Huhujen mukaan kuningasta painostetaan uusiin naimisiin, koska hänellä ja kuningattarella on liitostaan vain yksi lapsi, tytär, prinsessa Anabella.

Prinsessa Anabella

19-vuotias Victoran prinsessa on nuoresta iästä huolimatta paljon julkisuudessa ja politiikassa mukana oleva kaunis ja diplomaattinen nainen. Useammassakin haastattelussa Anabella on kertonut olevansa sitä mieltä, että naisasialiike on oikealla asialla.

Suurherttua Evald de Schultz

16-vuotias Hanseburgin suurherttua Evald opiskelee nykyisin Victorassa. Evald on usein diplomaattisissa tilanteissa edustamassa Hanseburgia, ja usein hänet ja Prinsessa Anabella on nähty toistensa seuralaisina merkittävissä tilaisuuksissa.

Käskynhaltija Gilbert de Schultz

Evaldin setä Gilbert de Schultz toimii Hanseburgin suurherttuan käskynhaltijana ja virallisena hallitsijana kunnes Evald täyttää 18v ja voi astua valtaistuimelle itse. Käskynhaltija tunnetaan tiukkana miehenä, jolla on taitava ote politiikkaan.

Sotagolem Coat of Arms

De Colmanin ja de Weissagerin suvut lahjoittivat 14 vuotta sitten tulevalle suurherttualle tämän tohtori Johnnelin suunnitteleman nelimetrisen sota-automatonin. On yleisesti tiedossa, että Coat of Arms on ensimmäinen automatoneista, joihin on asennettu Johnnelin CIC-kristalliälykkyysratasto. 

Kenraalimarsalkka Friedrich Krause

Wulffgartin nykyinen hallitsija. 15 vuotta sitten vallankumouksessa Wulffgart muutettiin sotilasdiktatuuriksi, ja huolimatta puheista demokratiasta on kenraalimarsalkka hallinnut siitä lähtien Wulffgartia rautaisella kädellä.

Neuvoston puheenjohtaja Eddie Zambadu

Sweet Gold Islandin kuvernööri Eddie Zambadu valittiin viime vuonna toiselle viisivuotiskaudelleen Free Islandsin neuvoston puheenjohtajaksi. Tätä nuoren demokraattisen valtion johtajaa on sanottu diplomaattiseksi ja uudistusmieliseksi.

Faarao Arumhotep

Nykyinen Kheimanin jumalkuningas on hallinnut virallisten tietojen mukaan jo lähes 300 vuoden ajan. Hänen sanansaattajanaan ja oikeana kätenään toimii Kheimanin korkea-arvoisin pappi Arumhotepin Valtikka, Ylin Papitar, Hänen Jumalallisuutensa Maallinen Neuvonantaja Hethebetes Sefkhi. Faaraosta tiedetään Kheimanin ulkopuolella varsin vähän ja huhut kertovat Ylimmän Papittaren olevan perinteitä kunnioittava, jopa vanhoillinen, nainen.

Lohikäärmekeisari Huang XVI

Huang XVI valittiin Mustan Lohikäärmeen veljeskunnan toimesta uudeksi Crimsonin hallitsijaksi 10 vuotta sitten. Nykyinen Lohikäärmekeisari on ollut avoimempi kaupalle muiden maiden kanssa kun edeltäjänsä.


Erthairin historian aikajana


-2000 Eteläiset heimot yhdistyvät ja muodostavat Auringon keisarikunnan. Eteläinen kieli muodostuu.
-1000 Pohjoiset klaanit yhdistyvät löysästi Jään keisarikunnaksi. Pohjoinen kieli muodostuu.
-1000 Lohikäärmeprofeetta nostattaa itäiset Auringon keisarikunnan jäsenet kapinaan.
- 800 Pitkän sisällissodan päätteeksi muodostuvat Kheimanin ja Crimsonin keisarikunnat
- 100 Jään, Kheimanin ja Crimsonin keisarikunnat ajautuvat Suursotaan.
0 Keisarikuntien rauhansopimus kirjoitetaan ja yhteisestä uudesta ajanlaskusta sovitaan.
500 Sisällissota rikkoo Jään keisarikunnan. Itään jää Wulffgart, länteen useita pieniä kuningaskuntia.
n. 1000 Kheimanin keisarikunnassa löydetään ensimmäiset Kuiskivat kristallit
1367 Victora muodostetaan lännen pienistä kuningaskunnista, Hanseburg jää itsenäiseksi.
1512 Nykyinen Faarao Arumhotep nousee Kheimanin hallitsijaksi.
1554 Victoran Aatelisten Parlamentti muodostetaan aatelisten vaatimuksesta, Wyrodilaiset papit toimivat diplomaatteina sopimuksen teossa.
1580-luku Ensimmäiset höyrykoneet rakennetaan.
1600-luku Höyryvoiman aikakausi alkaa.
1602 Ensimmäinen rautatie rakennetaan Wulffgartissa.
1650-luku Ensimmäiset yksinkertaiset automatonit esitellään Victorassa ja Wulffgartissa
1660-luku Ensimmäiset itsenäisesti toimivat ihmisen malliset automatonit esitellään Victorassa.
1680 Pyhät suojelijat laskeutuvat maan päälle Kheimanissa palvellakseen faaraota.
1686 Crimsonin keisarikunta avaa rajansa Two-Dragon Valley:ssa kaupalle
1700 Toole Independent Railway Co saa luvan rakentaa rautatien Victorasta Kheimanin läpi Two-Dragon valley:hin
1702 Sota Wulffgartin ja Victoran välillä syttyy
1730-luku Ensimmäiset kellopeliproteesit asennetaan haavoittuneille sotilaille.
n. 1730 Ensimmäiset goliathit, sotaa varten kehitellyt mutantit, ilmestyvät taistelukentille
1769 Selbach kehittää ensimmäisen polttomoottorin.
1770 Kheimanissa esitellään Lentävä Pyramidi yleisölle.
1774 Läntiset saaret yhdistyvät, ja aloittavat sodan itsenäistyäkseen Wulffgartista, Victorasta ja Kheimanista.
1776 Selbach pakenee Free Islandseille.
1776 Victoran vanha kuningas kuolee ja kuningas Charles III nousee valtaistuimelle.
1779 Tsaari Ivan IV nousee valtaan Wulffgartissa ja aloittaa rauhanneuvottelut Victoran kanssa.
1781 80-vuotinen sota loppuu rauhaan Wulffgartin ja Victoran välillä.
1781 Wulffgart, Victora ja Kheiman myöntävät Free Islandsin itsenäisyyden.
1782 Wulffgartin vallankaappaus, kenraalimarsalkka Friedrich Krause nousee valtaan.
1782 Nykyinen Hanseburgin suurherttua Evald de Schultz syntyy
1784 Tohtori Johnnel asentaa ensimmäisen CIC:n sotagolemi Coat of Armsiin Hanseburgissa.
1788 Lohikäärmekeisari Huang XVI valitaan Crimsonin uudeksi keisariksi
1790 Hanseburgin suurherttua Raimund de Weissager katoaa ilmalaivaonnettomuudessa
1791 Evald de Schultz nousee Hanseburgin suurherttuaksi, Gilbert de Schultz käskynhaltijaksi
1792 Eddie Zambadu äänestetään Free Islandsin neuvoston puheenjohtajaksi ensimmäisen kerran.
1795 Ensimmäinen suuri kaikkien valtioiden yhteinen urheilutapahtuma (The Great Games) järjestetään

1798 Kesän 13. päivänä, Hanseburgin nuori suurherttua Evald järjesti kevätkutsut (Suurherttuan kevätkutsut)



Tulevia merkittäviä maailman tapahtumia:

1799 Maailmannäyttely. 6 kuukautta kestävä tiede- ja teknologianäyttely tullaan järjestämään Peaceportissa Kingsworthin lähellä.
1800 Vuosisadan vaihde. Toinen valtoiden yhteynen urheilutapahtuma (The Great Games) tullaan järjestämään)


Kalenteri


Vuodessä on 364 päivää Erthairissa. Erthairin kalenteri on jaettu neljään vuodenaikaan, joissa jokaisessa on tasan 13 viikkoa. Kuukausia seurataan myös, mutta niillä ei ole suoraa vaikutusta kalenteripäiviin. Vuodenajat Erthairissa ovat kevät, kesä, syksy ja talvi. Yhdessä vuodenajassa on siis 91. päivää. Vuoden vaihde tapahtuu talven lopuksi, joka verrattuna meidän kalenteriin olisi helmikuun alussa.